U bevindt zich hier: HomeWat bieden wij?Oefentherapie Cesar/Mensendieck en Slaaptherapie

Oefentherapie Cesar/Mensendieck en Slaaptherapie

Wat doet een oefentherapeut Cesar-Mensendieck?

De oefentherapeut Cesar-Mensendieck, in onze praktijk Halberta Tuinenga, richt zich op het behandelen van klachten die samenhangen met bewegen al dan niet veroorzaakt door een ziekte of aandoening. Bij rugpijn, pijnlijke knieën, sportblessures of nekklachten is die link soms snel gelegd, zeker als de klachten steeds terugkomen. Maar ook hoofdpijn en schouderklachten kunnen het gevolg zijn van een verkeerde houding. De oefentherapeut kijkt, samen met u, naar hoe u beweegt en geeft inzicht in de oorzaak van de klachten. Door middel van  gerichte oefeningen en adviezen worden houdingen en bewegingen verbeterd. Dit kunnen oefeningen en tips zijn die te maken hebben met uw dagelijkse bewegingen maar ook oefeningen die lichamelijke klachten kunnen verhelpen bijvoorbeeld op uw werkplek of tijdens het sporten. De oefentherapeut kijkt naast houding en manier van bewegen onder andere ook naar onnodige spierspanning, ademhaling en effectief spiergebruik. Onder begeleiding van de oefentherapeut traint u verzwakte spiergroepen, leert u overbelaste spieren te ontspannen en brengt u uw lichaam in een natuurlijke balans.

Met welke klachten kan u onder meer terecht bij de oefentherapeut?

rugpijn,  knieklachten,  sportblessures,  nekklachten, hoofdpijn,  verkeerde houding,  schouderklachten,  ademhalingsklachten, spanningsklachten, chronische pijnklachten, hyperventilatie-syndroom, bekkenklachten, scoliose, SI-klachten, HNP, reumatische aandoeningen, osteoporose.

Behandeling

Tijdens de eerste behandeling zal de oefentherapeut eerst door middel van een gesprek de achtergronden van uw lichamelijke klachten proberen te achterhalen. Vervolgens wordt een lichamelijk onderzoek gedaan, waarbij naar de gehele houding en diverse bewegingen gekeken wordt.

De oefentherapeut bekijkt en analyseert het bewegingsgedrag en signaleert patronen in het bewegen die overbelasting en daardoor pijn kunnen veroorzaken. Naar aanleiding van het gesprek en het lichamelijk onderzoek wordt het behandelplan opgesteld en met u besproken. Gedurende de volgende behandelingen wordt u zich bewust van uw manier van bewegen tijdens uw dagelijkse bezigheden, u krijgt meer inzicht in de oorzaak van uw lichamelijke klachten en leert deze zelf te verhelpen en voorkomen.

Slaaptherapie

De oefentherapeut Cesar/Mensendieck kan u helpen van uw slaapproblemen af te komen in gemiddeld negen behandelingen.

De therapie is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten en heeft een praktische, voor u goed toepasbare aanpak. Slaapoefentherapeuten zijn hier speciaal voor bijgeschoold en leren non stop verder op basis van recente inzichten en nieuwe wetenschappelijke publicaties.

Wat kunt u verwachten van de slaapoefentherapeut?

De oefentherapeut benadert uw (lichamelijke/mentale) klachten en slaapproblemen vanuit een 24-uurs visie. De invloeden van uw dag lopen door in de nacht en daarbij zullen de gevolgen van uw slechte nachtrust doorlopen in de dag die erop volgt. Systematisch worden de onderliggende oorzaken en in standhoudende factoren van uw klachten en slaapproblemen inzichtelijk gemaakt, aangepakt en opgelost.

De oefentherapeut helpt u met:

• inzichten die gezond slaapgedrag bevorderen
  • inzichten hoe uw klachten samenhangen met slaapproblemen
  • hoge kwaliteit (adem- visualisatie- haptische en ontspannings-)oefenstof, die op maat wordt gemaakt voor uw unieke verstoorde slaappatroon
  • cognitieve gedragsmatige therapie (vlgs. J. Beck), gedachtentherapie die u weer positief of neutraal leert denken
  • Gezonde copingstijl, dat wil zeggen: u leert adequater en zeker ook rustiger omgaan met de gevolgen van uw slaapprobleem waardoor stress vermindert en u uit de vicieuze cirkel komt van slecht slapen
  • uitleg over de architectuur van een gezonde slaap per leeftijdcategorie

Hoe ziet uw slaapbehandeling eruit?

Intake: u krijgt de eerste keer een intake waarbij uw persoonlijke verstoorde slaappatroon en de verbanden met uw klachten helder worden gemaakt en u krijgt direct al inzicht waar u nu eigenlijk van wakker ligt.

Vragenlijsten: u zal één of meerdere vragenlijsten moeten invullen om meetbaar en inzichtelijk te maken wat uw vorderingen in de loop van de behandelingen zijn.

Behandeldoel/plan: aan het eind van het eerste consult maakt u samen met de oefentherapeut een behandeldoel en een plan van aanpak waarmee u beiden verwacht de problemen te kunnen oplossen.

De behandelingen: de behandelingen die hierna gaan volgen geven vorm en inhoud aan dit plan. U zal zowel praatsessies als oefensessies krijgen. In een praatsessie neemt u met de therapeut tips door om beter te slapen of gezonder om te gaan met uw klachten op basis van recente, wetenschappelijk bewezen inzichten die horen bij uw type slaapprobleem of wordt u geholpen met gedachten therapie, slaaphygiëne, communicatieve vaardigheden of mindfullness. In een oefensessie krijgt u praktische handvatten, oefenstof en gevoelservaringen en leert u bijvoorbeeld frustratie om te zetten in ontspanning.

Stop met het tellen van schapen........wij leren u beter slapen!