U bevindt zich hier: HomeWat bieden wij?Oefentherapie Cesar/Mensendieck

Oefentherapie Cesar/Mensendieck

Wat doet een oefentherapeut Cesar-Mensendieck?

De oefentherapeut Cesar-Mensendieck richt zich op het behandelen van klachten die samenhangen met bewegen al dan niet veroorzaakt door een ziekte of aandoening. Bij rugpijn, pijnlijke knieën, sportblessures of nekklachten is die link soms snel gelegd, zeker als de klachten steeds terugkomen. Maar ook hoofdpijn en schouderklachten kunnen het gevolg zijn van een verkeerde houding. De oefentherapeut kijkt, samen met u, naar hoe u beweegt en geeft inzicht in de oorzaak van de klachten. Door middel van  gerichte oefeningen en adviezen worden houdingen en bewegingen verbeterd. Dit kunnen oefeningen en tips zijn die te maken hebben met uw dagelijkse bewegingen maar ook oefeningen die lichamelijke klachten kunnen verhelpen bijvoorbeeld op uw werkplek of tijdens het sporten. De oefentherapeut kijkt naast houding en manier van bewegen onder andere ook naar onnodige spierspanning, ademhaling en effectief spiergebruik. Onder begeleiding van de oefentherapeut traint u verzwakte spiergroepen, leert u overbelaste spieren te ontspannen en brengt u uw lichaam in een natuurlijke balans.

Met welke klachten kan u onder meer terecht bij de oefentherapeut?

rugpijn,  knieklachten,  sportblessures,  nekklachten, hoofdpijn,  verkeerde houding,  schouderklachten,  ademhalingsklachten, spanningsklachten, chronische pijnklachten, hyperventilatie-syndroom, bekkenklachten, scoliose, SI-klachten, HNP, reumatische aandoeningen, osteoporose.

Behandeling.

Tijdens de eerste behandeling zal de oefentherapeut eerst door middel van een gesprek de achtergronden van uw lichamelijke klachten proberen te achterhalen. Vervolgens wordt een lichamelijk onderzoek gedaan, waarbij naar de gehele houding en diverse bewegingen gekeken wordt.

De oefentherapeut bekijkt en analyseert het bewegingsgedrag en signaleert patronen in het bewegen die overbelasting en daardoor pijn kunnen veroorzaken. Naar aanleiding van het gesprek en het lichamelijk onderzoek wordt het behandelplan opgesteld en met u besproken. Gedurende de volgende behandelingen wordt u zich bewust van uw manier van bewegen tijdens uw dagelijkse bezigheden, u krijgt meer inzicht in de oorzaak van uw lichamelijke klachten en leert deze zelf te verhelpen en voorkomen.