U bevindt zich hier: HomeWat bieden wij?Revalidatietraining...CVRM/hartfalen

CVRM/hartfalen

CVRM

CVRM staat voor Cardio Vasculair Risico Management, oftewel zelf grip hebben op je hart- en vaatstelsel, ter preventie van hart- en vaatziekten.

Hart- en vaatziekten zijn één van de grootste doodsoorzaken in ons land. Er zijn momenteel ruim één miljoen hart- en vaatpatiënten in Nederland. Dagelijks vinden er ten gevolge hiervan in Nederland meer dan 1000 ziekenhuisopnames plaats. De fysiotherapeut kan een grote rol spelen in de preventie. Ook patiënten die herstellend zijn van een reeds doorgemaakt hartinfarct kunnen veel baat hebben bij een fysiotherapeutisch beweegprogramma.

In het beweegprogramma staan fysieke training, het geven van leefstijladviezen, begeleiding en coaching van patiënten met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten centraal. Deze risicofactoren zijn bijvoorbeeld:

• overgewicht
  • diabetes mellitus (suikerziekte)
  • hypertensie (hoge bloeddruk)
  • eerder doorgemaakt hartinfarct
  • eerder doorgemaakt herseninfarct
  • hartafwijkingen
  • stofwisselingsstoornissen
  • tromboseneiging
  • ongezonde leefstijl (te weinig bewegen, ongezonde voeding, roken)

In het gezondheidscentrum Overdiep in Appingedam werken binnen het cardio vasculair risico management de huisarts, de diëtist, en de fysiotherapeut nauw samen.

HARTREVALIDATIE

Een hartaandoening is een chronische aandoening die gevolgen heeft voor uw welzijn en functioneren. Het is belangrijk dat u inzicht heeft in de ziekte en vertrouwen heeft in de behandeling. Daardoor kunt u beter met de ziekte omgaan.

Wanneer een hartrevalidatieprogramma?

• na een hartinfarct
  • hartklepaandoening
  • hartspierziekte (cardiomyopathie)
  • angina pectoris
  • hartritmestoornissen
  • endocarditis (ontsteking van het hart)
  • na een open hartoperatie (o.a. bypass- of hartklepoperatie)
  • na een dotter- of stentbehandeling
  • nadat u een pacemaker of ICD heeft gekregen
  • hartfalen

HARTFALEN

Hartfalen is een complex van klachten en verschijnselen t.g.v. een chronisch tekortschietende pompfunctie van het hart. Als gevolg hiervan kunnen allerlei beperkingen in het dagelijks leven optreden. Uw lichaam kan bijvoorbeeld te weinig zuurstofrijk bloed krijgen. Of u wordt kortademig en moe bij inspanningen als (trap)lopen of boodschappen doen. Uw spieren hebben immers zuurstof nodig om hun werk goed te kunnen doen. Daarnaast kan de verminderde pompfunctie tot gevolg hebben dat vocht niet goed wordt afgevoerd en u opgezette voeten en enkels krijgt (vocht vasthouden).

De revalidatietraining is er op gericht de conditie zo optimaal mogelijk te krijgen en u te leren omgaan met de eventuele beperkingen, zodat u allerlei dagelijkse bezigheden beter kunt volhouden. Tijdens de revalidatieperiode leert u uw eigen fysieke grenzen kennen. U leert inzien wat uw beperkingen zijn maar vooral ook welke mogelijkheden u wel heeft. Op die manier krijgt u meer zelfvertrouwen en kunt u langzaamaan weer een normaal leven gaan leiden, zodat uiteindelijk de kwaliteit van leven vooruit zal gaan.